MBA چیست؟
مدیریت - بازاریابی- گردشگری- توسعه شهری
سید سجاد اسبقی- کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تبریز
درباره وبلاگ


سیدسجاداسبقی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی(گرایش بازاریابی بین الملل) سلام بر دوستان عزیز این وبلاگ با هدف تبادل اطلاعات در زمینه مدیریت - بازاریابی - گردشگری در خدمت کلیه دوستان خواهد بود.کاش می دانستید که زندگی با همه وسعت خویش محفل ساکت غم خوردن نیست حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست زندگی خوردن و خوابیدن نیست زندگی حس جاری شدن است زندگی کوشش و راهی شدن است امیدوارم از راهنمائی دوستانی که دستی به قلم دارند بی نصیب نمونم. نیستم محتاج نگاهی که بلغزد بر من خودم هستم و تنهایی و یک حس غریب که به صد عشق و هوس می ارزد.... .هر کس به چیزی تبدیل می شود که بدان عشق می ورزد.اگر سنگی را دوست داشته باشد سنگ می شود اگر هدفی را دوست بدارد ،به آن هدف تبدیل می شوداگر به فردی عشق ورزد آن فرد می شود اگر به خدا عشق بورزد خدایی می شود وحال انتخاب با ماست .
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: 12:13 :: نويسنده : سیدسجاداسبقی

هدف از فراگيري MBA
بگذاريد اين موضوع را با مثالي باز کنيم. شما حتما با نام آقاي قلمچي دارنده بزرگترين مرکز آموزش کنکور آشنا هستيد. قلمچي تا ده سال پيش يک دبير ساده رياضي و فيزيک بود و اتفاقا مردم با ميل و رقبت حاضر هستند به موسسه او پول بپردازند سوالي که مطرح مي شود اين است که چطور اين اتفاق مي افتد ؟چرا از ميان اين همه دبير فقط يک نفر مي تواند تا اين حد موفق عمل کند؟در واقع کار MBA همين است ام بي اي به شما به عنوان يک فرد عادي در هر تخصص و دانشي امکان مي دهد تا ذهن خود را متوجه خلا» ها , نيازها, شکاف ها و کمبودهاي بازار کنيد و بر اساس تکنيک ها و تاکتيک هايي که بازار و کسب و کار شما مي طلبد بهترين راه براي توسعه کسب و کار خود را پيدا کنيد و سهم خود را از بازار افزايش دهيد. مثال هايي ايراني و خارجي از اين دست بسيار هستند هايدا بزرگترين foob Fast زنجيره اي در ابتدا فقط يک ساندويچي ساده بود اما از همان ابتدا ايده اي بزرگ بود و يا eday يک سايت معمولي بود ولي هم اکنون يکي از پر سود ترين سايت هاي اينترنتي دنياست
MBA تا حد کمي به شما مي آموزد که در ايجاد يا توسعه يک کسب و کار چگونه اولين باشيد اما تا حد بسياري به شما ياد مي دهد چگونه در کسب و کار خود و در بازار رقابتي بهترين باشيد.

MBA در دانشگاه هاي ايران
در حال حاضر 9 دانشگاه در ايران در رشته MBA و در مقطع کارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرند. که عبارتند از:
1-دانشگاه شريف:
دانشگاه شريف يکي از اولين و فعال ترين دانشگاههاي ايران در توسعه اين رشته است. رشته MBA در 11 گرايش مختلف در اين دانشگاه تدريس مي شود و به دو روش دانشجو مي پذيرد يکي به صورت رايگان که معمولا50 نفر به اين روش گزينش مي شوند و ديگري به صورت غير انتفاعي که در حدود 70 تا80 نفر نيز از اين طريق وارد اين رشته مي شوند و هزينه تحصيل براي اين گروه قريب به 9 ميليون تومان خواهد شد. کلاس هاي اين رشته در دانشکده اقتصاد و مديريت شريف برگزار مي شود.
آنچه بعد از قبولي در هر دو روش اهميت دارد لزوم شرکت در مصاحبه هايي است که از قبول شدگان انجام مي شود. داشتن حداقل 3 سال سابقه کار و سوابق اجرايي جالب توجه در کسب وکارهاي مختلف نيز مي تواند از جمله دلايل موفقيت شما باشد.
گرايش هاي يازده گانه دانشگاه شريف شامل موارد زير هستند:
-1 عمومي
-2 فناوري اطلاعات(IT)
-3 فناوري
-4 بازاريابي
-5 تجارت
-6 مديريت منابع انساني
-7 کارافريني
-8 مديريت استراتژيک
-9 اقتصاد مديريت
-10 مديريت پروژه
-11 مديريت اجرايي(EMBA)
-2 دانشگاه تهران
دانشکده مديريت دانشگاه تهران فقط در يکي از گرايش هاي MBA يعني مديريت اجرايي اقدام به جذب دانشجو مي نمايد. که از طريق کنکور سراسري اقدام به پذيرش دانشجو مي کند. براي تحصيل غير رايگان در دوره هاي نوبت دوم اين دانشگاه بايد در حدود 6 ميليون تومان هزينه کنيد.
3-دانشگاه آزاد اسلامي
دوره هاي MBA اين دانشگاه در واحد علوم و تحقيقات ارائه مي شود و گرايش آن نيز مديريت اجرايي مي باشد.
4 -دانشگاه علامه طباطبايي
دانشکده مديريت علامه طباطبايي نيز فقط در گرايش مديريت اجرايي رشته MBA دانشجو مي پذيرد. و وجه تمايز اين دانشگاه در گزينش افراد شاغل با سابقه 3 تا 4 سال مديريت است. که البته دوره هاي نوبت دوم در اين دانشگاه هم با شهريه در حدود 6 ميليون تومان برگزار مي شود.
-5 دانشگاه علم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت نيز از طريق کنکور سراسري و با دوره هاي رايگان و غير رايگان اقدام به گزينش دانشجو مي کند که البته گويا به زودي از طريق آموزش الکترونيک نيز در اين رشته دانشجو خواهد گرفت که در حدود 7 ميليون تومان هزينه در بر دارد. در اين دانشگاه فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.
6-سازمان مديريت صنعتي
اين سازمان با سابقه درخشان در زمينه آموزش هاي مختلف مديريت در رده هاي کارشناسي و ارشد چند سالي است که دوره هاي MBA را نيز آموزش مي دهد. اين سازمان در گزينش دانشجويان خود قيد 3 سال تجربه کاري و مديريتي را لحاظ کرده است و در حدود 5 ميليون تومان شهريه از دانشجويان دريافت مي کند. دراين سازمان فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.
8-دانشگاه علوم و فنون مازندران
اين دانشگاه با همکاري دانشگاه ITTK هند دوره هاي بسيار خوبي را براي رشته MBA پياده سازي و اجرا کرده است که در حدود 6 ميليون تومان براي تحصيل در دوره هاي غير رايگان آن بايد هزينه کنيد.
7-دانشگاه کيش
8-دانشگاه مالک اشتر
10-دانشگاه شاهرود
تحصيل در رشته MBA در سه دانشگاه ذکر شده در حدود 4 ميليون تومان براي شما هزينه در بر دارد. البته دانشگاه مالک اشتر تعداد معدودي را نيز به صورت رايگان پذيرش مي کند.

بازار کار MBA
اگر به بازار کار MBA در ايران نظر بي افکنيم ايران حداقل تا 10 سال آينده نيازمند متخصصين اين رشته خواهد بود اين پيش بيني با توجه به تراکم زياد مهاجرت فارغ التحصيلان اين رشته از کشور براي کار يا ادامه تحصيل در خارج کشور و نياز شديد سازمان هاي بزرگ و اقتصادي و شرکت هاي دولتي و خصوصي که تعدادشان کم هم نيست بسيار با وسواس صورت گرفته است.
اما بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبي برخوردار است و کشورهاي آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمي کنند.
از خاطر نبريد که بسياري از دانشجويان اين رشته از همان ابتداي تحصيل دعوت به کار مي شوند.

لازم به ذکراست که پردیس بین الملل ارس دانشگاه تبریز ازمهرماه 1389 در رشته MBA اجرایی-بازاریابی پذیرش دانشجو مینماید.

نقل ازوبلاگ MBA

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها